You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.
Tunelogradnja doživljava bum u cijelom svijetu. Statistika tunelogradnje od
1960-ih godina pokazuje očito podudaranje rastuće krivulje s gustoćom prometa
u proteklim desetljećima. Dva su uzroka pogon ovog razvoja: nezaustavljivi rast individualnog prometa i eksponencijalan rast robnog prometa koji podrazumijeva najbržu i najjednostavniju moguću dostupnost svake točke na svijetu. Težnji za kontinuiranim "više, brže, dalje" kod izgradnje prometnih mreža precizno odgovara zahtjev za dionicama puta kojima se štede vrijeme i troškovi, koje omogućuju siguran promet i kojima se uglavnom svladavaju sve prepreke.
U najkraćem mogućem vremenu pouzdano, sigurno i nesmetano stići od točke A do točke B, maksima je današnjeg planiranja prometnica. Ona jednako vrijedi za seoske regije kao i za prometno preopterećene gradove i metropole. U fokusu prometnih
tokova prije svega su prometnice na velike udaljenosti koje nadilaze granice i kojima
se povezuju golema međunarodna gospodarska područja.
U ovoj pozadini tuneli i mostovi predstavljaju ključne dijelove prometnih mreža. Oni prevladavaju brda i vodene površine, skraćuju dionice puta, izbjegavaju zaobilaženja, izjednačuju visinske razlike te eliminiraju križanja i prometna čvorišta. Prometni tuneli istovremeno štite ljude i prirodu od buke i ispuštanja štetnih tvari.
Paralelno s razvojem u tunelogradnji na svim razinama projektiranja i izvedbe etablirali
su se stručnjaci koji zahvaljujući načinima gradnje dokazanim u praksi te umreženim informacijskim i organizacijskim strukturama omogućuju uspješnu provedbu ovakvih velikih projekata.
Timovi za projektiranje tunela u pravilu se sastoje od geologa, geodeta, stručnjaka za zemljane radove, temeljenje i cestogradnju, tehnologa za organizaciju i betonske radove te projektanata za prometnu i pogonsku sigurnost. Već samo ovo nabrajanje ukazuje na iznimnu kompleksnost ovakvih građevinskih projekata. Među svim tim stručnjacima PERI se zahvaljujući svojim sistemima oplata i skela etablirao kao pouzdan partner diljem svijeta. I u svim fazama projekta - od projektiranja do izgradnje objekta.
Beton kao građevni materijal omogućio je osnovnu definiciju sistematičnih načina
gradnje u tunelogradnji. A iz nje proizlazi silovit razvoj metodike kojom se građevinski zadaci ove vrste izvode standardiziranim sistemima, a pritom se projektiranje, sama koncepcija i provedba dosljedno usmjeravaju prema ekonomskim principima.
Tijekom ovog razvoja došlo je do značajnog obrata važnosti. Oplate i skele prije su
se nabavljale po želji i bile nužno pomoćno sredstvo u proizvodnom procesu, svojom preobrazbom u sisteme postale su alati proizvodnje i organizacije. Danas taj sklad svestrano primjenjivih sistema garantira uspjeh svakog gradilišta na kojem se izvodi
tunel.
Glavni kriteriji kod izbora načina gradnje i oblika nosive konstrukcije jesu poprečni presjeci tunela i njihove dužine. U obzir se uzimaju i zaobljenja i nagibi uvjetovani oblikom objekta te promjenjive geometrije u svijetloj širini i visini. Te izmjene standardnog poprečnog presjeka nužne su za integraciju ugibališta za parkiranje i slučaj opasnosti, hodnika za bijeg i ulaznih galerija ili objekata koji povezuju susjedne tunelske cijevi ili ih vode na površinu.
U kontekstu građevinskih konstrukcija PERI načini izgradnje tunela obuhvaćaju četiri vrste:
Neovisno o načinu gradnje, a uzimajući u obzir geološke okolnosti i planiranu primjenu, biraju se različiti poprečni presjeci nosive konstrukcije. Jednostavan oblik pravokutnika nudi najekonomičnije opcije izvedbe. Sukladno općim uvjetima i kružni, eliptični ili specijalni poprečni presjeci imaju specifične prednosti.
Sva PERI rješenja u tunelogradnji baziraju se na jednom jedinom sistemu – VARIOKIT inženjerskom modularnom sistemu – neovisno o potrebnom stupnju automatizacije prilikom montaže i demontaže ili premještanja. Pritom PERI sistemska rješenja obuhvaćaju sve faze životnog ciklusa tunela: od izgradnje preko održavanja do
obnavljanja.
Kao kod uobičajene visokogradnje podnožje, zidovi i strop poprečnog presjeka tunela izvode se međusobno neovisno.
Zidovi i strop betoniraju se odjednom. Za izvedbu se primjenjuju dvoja statički samostalna kolica za montažu tunela koja se pomiču odvojeno.
Podnožje i zidovi betoniraju se odjednom. Zbog apsolutne nepropusnosti ovaj se način gradnje uglavnom koristi u području podzemnih voda.
Podnožje, zidovi i strop
betoniraju se odjednom.
Zbog minimalnog udjela
fuga pouzdano se postiže
visoka nepropusnost čitavog
poprečnog presjeka tunela.
Tunel se izvodi podzemno. Probijanje kružnog do eliptičnog poprečnog presjeka izvodi se iskopima miniranjem ili tunelskim bušaćim strojevima.
Izvedba uz minimalno ograničavanje prometa. Iskop kod ovog načina gradnje seže samo do donjeg ruba budućeg stropa tunela.
Nužne izmjene standardnog poprečnog presjeka uvjetovane ugibalištima za parkiranje i slučaj opasnosti, hodnicima za bijeg, ulaznim galerijama itd.
Prijelazni objekti povezuju nadzemne prometne puteve
s podzemnim trasama.
Poluotvoreni tunel s prirodnim osvjetljenjem s jedne strane ili s gornje strane. Galerije mogu biti samostalni objekti ili duži prijelazni objekti.
Građevinsko-tehničke mjere
za održavanje, djelomične sanacije ili rekonstrukciju postojećih tunela.
Od samog početka PERI slijedi poseban koncept modularnosti koji dva tobože oprečna cilja promatra kao cjelinu te ih tijekom razvoja proizvoda i građevinskih komponenti
tehnički povezuje. S jedne strane PERI sistemi oplate i skele odlikuju se maksimalnom jednostavnosti montaže i rukovanja. S druge strane kao u velikoj mjeri standardizirane komponente dopuštaju maksimalnu varijabilnost u kombiniranju sukladno specifičnostima objekta.
Ovaj koncept optimiran u pogledu funkcionalnosti i logistike seže od nekoliko osnovnih komponenti sa samoosiguravajućim i podesivim spojnim dijelovima koji se ne mogu izgubiti, preko krajnje jasne logike montaže sistema oplate i skele, do digitalnih alata za projektiranje i izvedbu koji osiguravaju učinkovite procese gradnje u pogledu tehnologije
i logistike.
VARIOKIT inženjerski modularni sistem općepoznati je svestrani sistem. U cijelom je svijetu jedan od rijetkih sistema koji se neograničeno mogu primjenjivati u tunelogradnji, mostogradnji i inženjerskoj gradnji. Ova bitna prednost za klijenta rezultat je visokog stupnja standardizacije i kombiniranja sistemskih komponenti na osnovi samo tri ključna elementa:
Tako se VARIOKIT inženjerski modularni sistem gotovo 80% sastoji od standardnih komponenti; preostalih 20% čine specijalne komponente prilagođene specifičnostima objekta. Osim toga, mogućnost najma PERI standardnih komponenti smanjuje stopu vezanog investicijskog kapitala. Na taj način PERI klijent u cijelom svijetu istovremeno
ima pouzdan pristup parku tehnički i funkcionalno ispitanih i održavanih sistemskih komponenti i proizvoda. Još jedna značajna ekonomska prednost VARIOKIT inženjerskog modularnog sistema jest mogućnost njegova širenja u samostalno pokretan, hidraulički "stroj za montažu tunela" kojim se precizno i automatizirano izvode brojne međusobno isprepletene radne etape.
Sve gore spomenute teme detaljno su opisane i zorno ilustrirane u PERI stručnom priručniku „Tehnologija oplata u tunelogradnji“. Brojne skice sistema ne samo da doprinose podrobnijem objašnjenju specifičnih načina gradnje i gradilišnih situacija,
već i praktično usmjeravaju na izvedene projekte tunelogradnje.
Detaljnoj dokumentaciji projekata tunelogradnje posvećeno je više od 100 stranica
od ukupno 160 stranica stručnog priručnika. I ovdje individualno pripremljene skice
sistema i slike velikih formata nadopunjuju prikaz specifičnih gradilišnih situacija te rješenja projektiranih i izvedenih u suradnji s tvrtkom PERI. Kako bi se iznijelo i gledište specijaliziranih izvođača, njihovo gradilišno osoblje iznosi svoje mišljenje o tehničkim zahtjevima u pogledu primjene oplate te obrazlaže odluke donesene sukladno specifičnostima projekta.
160 stranica dragocjenog stručnog znanja - kompaktno, zorno i praktično.